Det är inte kul att vänta. Om det dessutom är en mycket varm dag eller fullt av folk i lokalen så att det inte finns plats att sitta kan det bli bråkigt. Det räcker med att en person bryter regeln för kösystemet och så börjas det. Ibland kan en illa fungerande kö bli så bråkig att ordningsvakter måste tillkallas.

Men vems fel är bråket i kön? Den som bråkar får givetvis ta ansvar för sitt beteende, men samtidigt ska vi komma ihåg att god köhantering kan eliminera den här typen av problem.

Mota bråket i dörren med köhantering

För att slippa folk som vill börja slåss med knytnävar i kön bör ett bra köhanteringssystem installeras. Det visar tydligt vems tur det är nu och vem härnäst. Det gör att folk inte längre behöver försöka tränga sig eller låtsas som att de inte vet.

När du har en lapp med ditt nummer eller en elektronisk version är det mycket enklare att hantera kö. Det går ju att lämna lokalen för att göra något annat då det går att gissa på hur lång tid det är kvar tills det blir din tur.

Mindre folk som står och väntar minskar på stressen. När lokalen blir lugnare påverkar det de som väntar på ett positivt sätt. Det blir också lugnare för den som jobbar bakom disken. Det går att fokusera på betjäningen när det inte krävs personer som bryter upp bråk i kön.

Lätt att hänvisa till kösystemet

När det finns ett väl fungerande kösystem är det också lättare att hänvisa till detta. En väntande person kanske börjar sucka och prata om att det borde finnas sängar i lokalen. Då kan de som jobbar i butiken snabbt hänvisa till systemet. Det skapar ordning och reda och motverkar situationer som kan leda till bråk.

När butiken har gjort sitt yttersta för att hantera kö kan det inte sägas vara deras fel då det ändå blir bråk. Då beror det snarare på att det har dykt upp en person som inte riktigt klarar att befinna sig i offentliga miljöer omkring andra människor. Det kan världens bästa köhantering aldrig råda bot på!

Q-Channel levererar molnbaserade köhanteringsystem.